14 April 2010

Mufti bincang isu antara agama hari ini

KUALA LUMPUR 13 April – Bantahan yang timbul terhadap pembentukan jawatankuasa khas berhubung isu antara agama yang diumumkan kerajaan sebelum ini akan dibincangkan bersama semua mufti negeri esok.

Pengerusi Majlis Fatwa Kebangsaan, Prof. Datuk Abdul Shukor Husin berkata, satu muzakarah Majlis Fatwa Kebangsaan yang secara kebetulan dijadualkan esok akan digunakan sebagai platform untuk membincangkan persoalan yang timbul mengenai jawatankuasa khas berkenaan.

“Muzakarah ini bukan diadakan khusus untuk isu itu semata-mata. Ia turut membincangkan pelbagai perkara lain yang melibatkan umat Islam di negara ini,’’ katanya ketika dihubungi di sini hari ini.

Katanya, turut dijangka menyertai muzakarah itu ialah Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria yang mengemukakan bantahan Jawatankuasa Fatwa Negeri Perak terhadap keputusan Kabinet dalam penubuhan jawatankuasa khas berkenaan.

Harussani semalam melahirkan rasa kesal dan dukacita terhadap kelulusan jawatankuasa khas itu yang dibimbangi akan menimbulkan tuntutan tidak munasabah di kalangan penganut agama lain.

No comments:

Post a Comment