14 April 2010

JKR Ditegur, Laluan Gua Musang-Kuala Krai Banyak Kerosakan

GUA MUSANG, 11 April (Bernama) -- Ketua Pengarah Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) Datuk Solah Mat Hassan meminta Jabatan Kerja Raya agar melakukan kerja-kerja pembaikan di laluan Gua Musang-Kuala Krai yang pada tahun ini sahaja telah mengorbankan 18 orang.

Ini kerana katanya, jalan itu didapati mengalami pelbagai kerosakan yang mungkin menyebabkan lebih banyak kemalangan maut berlaku.

"Saya sendiri yang memantau sepanjang jalan itu dan mendapati memang banyak berlaku kerosakan dan papan isyarat juga kurang serta ada juga garisan putih di tengah jalan yang telah pudar," katanya kepada pemberita, di sini Ahad.

Solah berkata beliau difahamkan perkara itu telah lama berlaku namun tidak ada tindakan menambahbaik dibuat oleh pihak bertanggungjawab.

Beliau bagaimanapun tidak menolak faktor kecuaian manusia juga menyumbang kepada kemalangan di kawasan itu.

Bimbang dengan statistik kemalangan maut di kawasan berkenaan, Solah berkata JPJ akan mengadakan rondaan 24 jam di sepanjang jalan terbabit.

"Selain itu, kita juga memasang kamera yang dikenali sistem penguatkuasaan automatik di 11 lokasi Jalan Gua Musang-Kuala Krai antaranya di KM 13.8, 22.2, 38 dan 63 yang kerap berlaku kemalangan maut dan jika pengguna melanggar peraturan termasuk memandu laju akan dicatatkan kelajuannya itu dikenakan tindakan," katanya.

Sejak 2008 hingga hari ini laluan itu telah mengorbankan 87 orang, iaitu 36 orang pada tahun 2008, 33 orang pada tahun lepas dan tahun ini 18 orang setakat ini.

-- BERNAMA

No comments:

Post a Comment