05 April 2010

Kejap ok, kejap tidak,

Malaysia perlu peka ekonomi sekitar bagi hadapi persaingan

DATUK Seri Najib Tun Razak berjanji akan melaksanakan dasar bagi memastikan persekitaran pelaburan Malaysia kekal sesuai dan berdaya saing untuk menarik pelaburan langsung asing (FDI).

Perdana Menteri menegaskan, Malaysia akan lebih peka terhadap keperluan pelabur asing serta pelabur dalam negara bagi berdepan persaingan sengit di pasaran antarabangsa.

"Kita menyedari persekitaran ekonomi sudah berubah. Akan ada lebih banyak negara ekonomi baru muncul yang menawarkan kos buruh yang lebih menarik dan rendah daripada kita dan ada di antaranya adalah pasaran yang besar.

Dunia sekarang berbeza daripada 80-an dan 90-an. Malaysia perlu bersaing dengan lebih banyak negara dan mereka akan mendapati China adalah pasaran yang besar dan lebih baik untuk pelaburan.

Tetapi saya yakin kita akan dapat menarik bahagian kita dalam FDI tahun ini dan tahun depan. Kita harus membuat pasaran teruja dengan reformasi kita, katanya dalam program Setahun di Aras 5: Temubual Khas Bersama Perdana Menteri, siaran khas Bernama TV sempena setahun beliau menjadi Perdana Menteri.

Seluruh dunia merana tahun lalu dan keadaan kita yang tidak sebegitu teruk terjejas, pada pendapat saya menunjukkan tahap keyakinan terhadap Malaysia dan bahawa tahun ini akan menjadi lebih baik," tambah Perdana Menteri ketika menjawab pertanyaan Timbalan Ketua Pengarang Bernama, Zulkefli Salleh dan Editor Perkhidmatan Berita Ekonomi Bernama , Mikhail Raj Abdullah dalam program itu.

Beliau berkata, adalah sukar bagi Malaysia mengekalkan aliran masuk pelaburan tahun lalu berikutan kelembapan ekonomi dunia dan bukan kerana tidak lagi kompetitif untuk menarik FDI.
Najib, yang juga menteri kewangan mengumumkan Model Ekonomi Baru (MEB) Selasa minggu lalu yang bertujuan menjadikan Malaysia lebih kompetitif di rantau ini dan dunia bagi meningkatkan pendapatan perkapita negara kepada AS$15,000 menjelang akhir dekad ini daripada AS$7,000 sekarang.

Mengenai liberalisasi sektor perkhidmatan kewangan, Perdana Menteri berkata bilangan pemohon diterima daripada bank asing mula menambah kepada aliran masuk pelaburan dalam industri perkhidmatan kewangan.

Beliau berkata, kerajaan sedang memproses permohonan daripada dua bank Islam mega dari India dan Asia Barat dengan modal berbayar sebanyak AS$1 bilion setiap satu.

"Ada perkara menarik yang akan diumumkan tidak lama lagi," katanya.

Pada November 2009, Kementerian Kewangan meluluskan pengeluaran lesen bank komersial kepada Industrial and Commercial Bank of China Ltd (ICBC),

Mengenai industri halal, Najib berkata inisiatif kerajaan akan memastikan Malaysia di depan negara lain yang turut serta dalam industri yang semakin berkembang itu seperti Argentina, Australia dan Brazil.

Beliau berkata jenama halal negara, atas inisiatif Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) mempunyai integriti dan reputasi kukuh.

"Kita sedang mempromosikan hab halal Malaysia tetapi kita perlu mempunyai jalinan dengan negara lain jika kita mahu mengeksport makanan halal memandangkan kita adalah pengimport bersih makanan, katanya. - Bernama

No comments:

Post a Comment